Makkelijk verbeteren? Forget it!

Management informatie, Business Intelligence Tools, Business Balanced Scorecards, KPI’s, etc. De metertjes op de dashboards van managers die (mits goed ingeregeld) iets zeggen over de prestaties van de organisatie.
Het praktisch nut bestaat uit het ‘finetunen’ van processen. Bijsturen dus. Hetzelfde iets beter doen. Niet verbeteren, dat is namelijk iets anders. Jammer dus dat bijsturen vaak voor verbeteren wordt aangezien.
Om te verbeteren moet er meer gebeuren. Bestaande uitgangspunten moeten ter discussie worden gesteld. Er moeten dingen veranderen en dat vinden mensen nou eenmaal niet op voorhand prettig. Daarom is er om te verbeteren leiderschap gevraagd: inspiratie, vasthoudendheid, moed, duidelijkheid en opoffering. Dat gaat niet zomaar maar zijn wel de mooiste processen die er zijn. Managers mogen het vervolgens inregelen.

2 antwoorden
  1. Marlon Lichtleitner
    Marlon Lichtleitner zegt:

    Het definieren van de juiste meters voor de dashboards blijkt in de praktijk vaak al net zo lastig als het bijsturen, laat staan veranderen.

  2. Ger Bothmer
    Ger Bothmer zegt:

    Tjonge, ik ben dus blijkbaar erg optimistisch geweest met mijn aanname dat het met bijsturen wel goed zit…..
    Werk zat de komende jaren dus :-)

Reacties zijn gesloten.