Schrap onzinnige beheersmaatregelen!

In februari smeer ik me niet in met zonnebrandcrème. In juli wel, als de zon schijnt én als ik de zon in ga tenminste. Beheersmaatregelen treffen op basis van risico’s heet dat.

Denk eens na: hoeveel dingen worden er binnen uw werkkring gedaan ‘omdat het moet’ of ‘omdat we dat zo gewend zijn’? Ga van deze zaken eens na of er daadwerkelijk risico’s worden verkleind. Pure verspilling als dit niet zo is!

Een paar voorbeelden van hoe het wel moet:

  • Voer alleen een klanttevredenheidsonderzoek uit als u echt iets kunt en gaat doen met de resultaten
  • Baseer een audit op specifieke risico’s en niet op een standaard vragenlijst
  • Schrijf alleen instructies als het zonder fout gaat
  • Stuur alleen die mensen naar een opleiding waarvan je weet dat ze er beter van gaan functioneren
3 antwoorden
  1. Paul Beelen
    Paul Beelen zegt:

    ”Stuur alleen die mensen naar een opleiding waarvan je weet dat ze er beter van gaan functioneren”……..En juist dat is al lastig genoeg! Velen vragen alleen maar naar datgene waarvan ze weten dat het bestaat, dat het verkrijgbaar is. Of dat ook het beste is om aan hun uiteindelijke behoeften en wensen te voldoen is nog maar de vraag. Dus, zowel vragende partij en aanbiedende partij, stel eens echte vragen aan elkaar en doe iets met de antwoorden. Er zou zo maar eens iets heel anders uit de bus kunnen komen Succes!

    • Elmer Schouten
      Elmer Schouten zegt:

      Ha Paul, ik begrijp je insteek, maar heb meer sympathie voor de stelling van Ger. Het individu prikkelen vind ik prima en dus okay, maar in de watten – ik chargeer – leggen acht ik niet verstandig. Wie vooruit wil komen, krijgt alle steun, wie slabakt niet! Ben ik nu te zwart-wit of gewoon lekker liberaal?

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie